Oulun Teekkariyhdistys ry

Yhdistyksen tarkoituksena on vaalia oululaista Teekkarikulttuuria, edistää jäsentensä yhteiskunnallisia ja henkisiä pyrkimyksiä, toimia yhdyssiteenä Oulun yliopiston tekniikan alan opiskelijoiden ja kiltojen välillä, sekä tarkkailla ja kehittää niiden toiminnan yleisiä suuntaviivoja. Yhdistys ylläpitää yhteyksiä Oulun yliopiston ylioppilaskuntaan, sekä muihin teknillisen alan ylioppilaskuntiin ja yhdistyksiin. Yhdistys tutustuttaa jäseniään alansa ammattikysymyksiin sekä pyrkii kehittämään jäsentensä itsenäisyyttä ja arvostelukykyä.

Nykyinen Oulun Teekkariyhdistys ry eli OTY syntyi vanhan oululaisen Teekkaritoiminnan raunioille. Aluksi yhdistystoiminta oli epävirallista ja sitä järjestettiin nimellä Tekniikan Ylioppilaat (TY). Se kirjattiin yhdistysrekisteriin vuonna 1967 nimellä Oulun Yliopiston Tekniikan Ylioppilaat ry. Sen toiminta kesti vuoteen 1984 ja yhdistyksen lakkauttamisen jälkeen toimintaa ollaan jatkettu uudella nimellä Oulun Teekkariyhdistys ry.